Novell woordenboek - Computerwoorden.nl: Een begrip in de ICT!
computerwoorden.nl
Novell woordenboek
Printlijst:
Home | Sitemap | Zoektips |

Novell

ZEN |

ZEN

  • Zero Effort Networking van Novell
Deze software biedt de gebruiker/systeembeheerder desktop-beheer en -gebruik met minimale inspanning. Informatie over het netwerk en de gebruikers wordt allemaal opgeslagen in de NDS. Dit bevat informatie zoals: welke applicaties heeft een gebruiker nodig, welke printer, welke driver, wat voor desktop- en configuratie-instellingen gebruikt hij. Doordat al deze informatie op één centraal punt, de NDS, wordt opgeslagen, zorgt ZEN Works ervoor dat het netwerk eenvoudiger te gebruiken en te beheren is. Met name op de volgende drie gebieden wordt het leven wel erg Zero Effort:
  • Applicatiebeheer en distributie
    De gebruiker installeert automatisch een applicatie door een simpele klik. Indien een nieuwe applicatie moet worden ge�nstalleerd, wordt een icoon van die applicatie zichtbaar op de werkplek. Zodra de gebruiker dit icoon aanklikt zal de installatie of update automatisch plaatsvinden.
  • Desktopbeheer
    Op ieder willekeurig station krijgt de gebruiker automatisch toegang tot zijn normale printer. Op een willekeurig werkstation in het netwerk kunnen gebruikers inloggen met hun eigen interface op het beeldscherm en met toegang tot printers waar ze normaal ook gebruik van maken zonder dat de systeembeheerder hiervoor op dat moment nog speciale zaken moet regelen. Systeembeheerders kunnen een hardware inventarisatie uitvoeren en alle werkstations op afstand configureren of bekijken, ongeacht waar dit werkstation zich bevindt.
  • Desktop onderhoud
    De gebruiker kan via een "Help Request" icoon direct een probleem mailen. De netwerkbeheerder kan vanaf zijn werkplek het scherm overnemen. Gebruikers hoeven niet langer technische vragen over user profiles of hardware configuraties te beantwoorden om probleemondersteuning te krijgen. Of meer, de netwerkbeheerder hoeft niet te plekke te gaan kijken om de problemen op te lossen. Indien zich een probleem voordoet, drukt de gebruiker simpelweg op de "Help Request" icoon en een e-mail bericht wordt automatisch naar de systeembeheerder verstuurd. In deze mail wordt automatisch aangegeven van welke pc de mail afkomstig is. De gebruiker kan de foutmelding of zijn probleem zelf in de mail vermelden. De systeembeheerder kan dan vanaf zijn eigen werkplek de functies van de pc overnemen en de problemen op afstand verhelpen.