Kleuren woordenboek - Computerwoorden.nl: Een begrip in de ICT!
computerwoorden.nl
Kleuren woordenboek
Printlijst:
Home | Sitemap | Zoektips |

Kleuren

Filtering

Techniek om bij pc-spelen betere kleuren te bewerkstelligen. Filtering is de methode waarop de kleur van een pixel wordt vastgesteld met gebruikt van Texture Mapping. Als een 3D-object heel dicht in de buurt komt bevat de texture niet meer genoeg informatie en moeten er pixels d.m.v. interpolatie (een systeem waarbij de kleur van de extra pixel wordt afgeleid uit de kleuren van in de buurt liggende pixels) "bijverzonnen" worden. Dit resulteert meestal in een wat vagere afbeelding. Dit is bijvoorbeeld duidelijk te zien als je in een spel als Quake recht tegen een muur aan loopt: deze is dan niet meer zo gedetailleerd en ziet er een beetje vaag uit. Hoewel dit meestal het best mogelijke resultaat is, is e.e.a. soms niet gewenst. Een mooi voorbeeld hiervan is een schaakbord: met de meeste filter-technieken zou dit resulteren in enkele grijzige overgangen als je gaan inzoomen, terwijl hierbij juist keiharde overgangen gewenst zijn. Er zijn vier manieren waarop filtering kan worden toegepast:
  1. Point Filtering
    Point Filtering is verreweg de "slechtste" wijze van filtering. Het kopieert gewoon de kleur van de dichtstbijzijnde echte pixel naar de extra pixel. Hiermee worden de echte pixels in principe "vergroot", wat resulteert in zeer blokkerige afbeeldingen. Aangezien Point Filtering zeer weinig processorkracht vraagt wordt het in principe alleen maar toegepast bij software 3D-rendering en is dit systeem in principe sinds de komst van de 3D-Videokaarten niet meer gebruikt.
  2. Bilinear Filtering
    Bij Bilinear Filtering wordt de kleur van vier in de buurt liggende pixels in een texture gemiddeld tot de kleur van de extra pixel. Dit zorgt voor een veel mooier effect, maar vraagt wel om meer processorkracht en data bandbreedte (er is nu 4x zoveel informatie nodig als bij Point Filtering).
  3. Trilinear Filtering
    Trilinear Filtering doet in principe hetzelfde als Bilinear Filtering, alleen haalt deze methode 4 pixels uit twee MIP-levels. Wederom worden de resultaten hierdoor nog mooier, maar het systeem vraagt wel weer om meer processorkracht en bandbreedte (weer 2x zoveel als bij Bilinear Filtering).
  4. Anistropic Filtering
    Het nieuwere Anistropic Filtering gaat nog een stap verder dan Trilinear Filtering en haalt meerdere informatie uit meerdere MIP-levels om tot het mooiste resultaten te komen. Anistropic Filtering vraagt echter wel ongekend veel processorkracht en bandbreedte, zodat het op dit moment nog vrijwel niet gebruikt wordt.

Fosforlaag

Aan de binnenkant van een VGA-beeldscherm zit een laag fosfor, die oplicht als hij met elektronen beschoten wordt.

Fosforpunten

Afzonderlijke punten van rode, groene en blauwe fosfor aan de binnenkant van een kleurenscherm.

Fosfors

De lichtproducerende elementen in een monitor. Deze zorgen bij een VGA-monitor voor de kleuren. Elke kleur heeft een eigen fosforsoort. Hoe sterker de elektronenstraal het materiaal raakt, hoe sterker het fosfor oplicht. Als elk rood, groen en blauw puntje even sterk wordt bestraald, resulteert dit in de kleur wit. Om verschillende kleuren te maken, wordt de intensiteit van de stralen gevarieerd. Nadat een fosforpuntje bestraald is, gloeit dit nog even na. Om een schermbeeld stabiel te houden, moet het fosfor opnieuw door elektronenstralen bestraald worden. Fosformateriaal licht op als het door elektronen wordt getroffen.

Fotospectrometer

Kleurmeetapparaat dat niet alleen de drie RGB-componenten meet, maar het lichtspectrum ook aanzienlijk fijner verdeelt, bijvoorbeeld in 32 bereiken. Is onmisbaar bij exacte kalibratie en bij het definiëren van hoogwaardige kleurprofielen.

Full Color Modulation

Een soort Alpha blending waarbij bijvoorbeeld voor nevel-effecten de kleuren van objecten, afhankelijk van de afstand, in een 'nevel-kleur' worden omgevormd.