Internetmarketing en SEO woordenboek - Computerwoorden.nl: Een begrip in de ICT!
computerwoorden.nl
Internetmarketing en SEO woordenboek
Printlijst:
Home | Sitemap | Zoektips |

Internetmarketing

WA

  • Web Analystics
Web Analystics is het geheel van meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van internet data, met als doel het begrijpen en het optimaliseren van het gebruik van het internet.

WAA

  • Web Analystics Association
Belangenorganisatie voor bedrijven, producenten, uitvoerenden, consultants en onderwijzers op het gebied van WA (Web Analystics).
Logo van de Web Analystics Association
Logo van de Web Analystics Association

Web analystics

De studie die het gedrag van bezoekers van een website onderzoekt. Door gebruik te maken van speciale web analystics tools kan er inzicht worden gegeven welke handelingen een bezoeker verricht op een website. Meestal worden de logbestanden als basis gebruikt door de tools, soms wordt een extra code op de website geplaatst. Een bekende web analystics tool is Google Analystics.

Web directory

  • Directory
Een lijst met websies die vaak gerangschikt is in categorieën. Bekende web directories zijn Startpagina.nl en Linkvinden.nl.

Web monitoring

Het monitoren van een website (in de gaten houden), waarbij vooral wordt gekeken of de site blijft voldoen aan de van te voren ingestelde doelstellingen. Zo worden bijvoorbeeld gekeken naar het aantal bezoekers (unieke en vaste), page views en opbrengsten.

Web-casting

Push technology. Het min of meer continu versturen van informatie naar de gebruiker. Normaal vraagt de gebruiker informatie op door een URL op te geven. Bij push technology blijft de gebruiker op één webpagina, die steeds vernieuwd wordt. Soms werkt push technology ook met een screen saver. Bedrijven zien veel in push technology omdat ze hiermee actief advertenties onder de aandacht kunnen brengen. PointCast is de grootste aanbieder van informatie (advertenties) via push technology.

Webanalystics

Een afdeling die zich bezig houdt met webanalystics, houdt zich bezig met het analyseren van het bezoek van een website. Hierbij kan er gebruikt worden van zowel gratis tools (Google Analystics) als professionele tools (WebTrends). Middels webanalystics kan een bedrijf/webmaster zien hoe bezoekers op de website zijn gekomen, vanuit welke plaats/land, welk besturingssysteem ze gebruiken en welke browser. Ook welke zoekwoorden gebruikt zijn in de zoekmachine, wanneer de bezoekers langs zijn geweest en hoe lang. Behalve gemiddelde gegevens, wordt vaak ook de hoogste gegevens weergegeven. Aan de hand van de gegevens kan de webmaster de site aanpassen om de bezoekers nog langer vast te houden en de marketingafdeling kan meer of minder reclame maken voor de site.
Aan de hand van dit soort plaatjes kan de webmaster het verloop van bezoeken, paginaweergaves, enzovoort afleiden.
Aan de hand van dit soort plaatjes kan de webmaster het verloop van bezoeken, paginaweergaves, enzovoort afleiden.
Deze taartdiagram laat de verhouding zien van hoe de bezoekers de site gevonden hebben.
Deze taartdiagram laat de verhouding zien van hoe de bezoekers de site gevonden hebben.

Webrichtlijnen

De Webrichtlijnen van de overheid, welke ontstaan zijn naar aanleiding van het Besluit Kwaliteit Rijksoverheidwebsites op 30 juni 2006, is een set van 125 richtlijnen. Deze benoemen de eisen die moeten worden gesteld om een toegankelijke en kwalitatief hoogwaardige website te realiseren. De handleiding geeft aan hoe webbouwers deze eisen concreet kunnen toepassen en hoe opdrachtgevers de eisen kunnen controleren. Verder is een toets beschikbaar waarmee gedeeltelijk kan worden gecontroleerd in welke mate een webpagina aan de gestelde eisen voldoet. De Webrichtlijnen zijn opgesteld in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en bouwen voort op de algemeen bekende webstandaarden en op de toegankelijkheidsrichtlijnen van het W3C. Behalve dat de overheidwebsites hieraan moeten voldoen, is de Webrichtlijnen ook een hele goede checklijst voor andere webbouwers. Een site die aan deze richtlijnen voldoen, is geoptimaliseerd voor zoekmachines, is toegankelijk voor valide en minder valide mensen en voldoet aan alle bekende webstandaarden.

Webvertising

Reclame maken op het internet, bijvoorbeeld door gebruik te maken van links, banners, tekstadvertenties, sponsering van websites, enzovoort. Door gebruik te maken van advertentieprogramma's zoals Google Adwords, Yahoo! Search Marketing, TradeDoubler, is het mogelijk om links/banners te plaatsen bij een grote variateit aan websites, zonder daarbij een contract af te sluiten met de betreffende webmasters.

Wet verkoop op afstand

Hierin is bepaald dat consumenten het recht hebben om e-commerce transacties binnen zeven dagen ongedaan te maken. Ook voor bedrijven is er regelgeving opgenomen. Zo moet de leverancier bepaalde informatie verstrekken die vooraf op 'een duurzame gegevensdrager' aangeleverd wordt, bijvoorbeeld per post of als attachment in een e-mailbericht.

White hat SEO

Zoekmachine optimalisatie die binnen de richtlijnen van zoekmachines probeert de hoogste ranking binnen de zoekmachines te krijgen. Een black hat SEO maakt gebruik van technieken die niet toegestaan zijn door zoekmachines.