Internetmarketing en SEO woordenboek - Computerwoorden.nl: Een begrip in de ICT!
computerwoorden.nl
Internetmarketing en SEO woordenboek
Printlijst:
Home | Sitemap | Zoektips |

Internetmarketing

Page Impressions

  • Pagina-oproepen
  • Pageviews.
Het aantal malen dat een webpagina door willekeurige gebruikers wordt opgeroepen, zonder dat ge�ntegreerde multimedia-elementen extra worden geteld.
Logo van NedStat, een bekende teller voor webpagina's.
Logo van NedStat, een bekende teller voor webpagina's.

Page transfers

  • Pageviews
Het aantal maal dat een internetpagina door een bezoeker is bezocht. Dit is een belangrijke maatstaaf voor de webmaster, om er achter te komen dat de site wordt bezocht en hoeveel pagina's iedere bezoeker gemiddeld bekijkt, voordat de bezoeker de pagina verlaat.

Page-views

Het aantal keren dat een homepage bekeken is gedurende een bepaalde periode, meestal een dag.

PageRank

Een rankingalgoritme die door Google wordt gebruikt om te bepalen hoe de door de Googlebots bezochte pagina moet worden ge�ndexeerd. De exacte werkwijze wordt door Google geheim gehouden. De rankingalgoritme is gebaseerd op het aantal links naar een bepaalde pagina (link-populariteit, oftewel hoeveel andere pagina's naar de site verwijzen) in combinatie met het gewicht van die andere pagina's. Een verwijzing van pagina A naar pagina B telt dus als een stem voor pagina B, maar telt extra zwaar als pagina A door Google wordt gekenmerkt als een belangrijke, betrouwbare en vooral voor het betreffende onderwerp relevante site. Nieuwe sites hebben het daarom moeilijk bij Google. Je kunt een fantastische site hebben vol interessante informatie, maar als andere sites er nog niet naar linken, is er ook geen link-populariteit. Behalve naar link-populariteit kijkt de algoritme ook naar hoe belangrijk de linkende pagina's zijn. De berekeningen van PageRank worden volledig geautomatiseerd uitgevoerd.
Hoe hoger de PageRank, hoe hoger in de lijst.
Hoe hoger de PageRank, hoe hoger in de lijst.

PageRank regels

Om de PageRank van Google enigszins te be�nvloeden kun je bij het ontwikkelen van een site de volgende regels volgen:
  1. Zorg dat de site nuttig is.
  2. Overtuig andere (liefst gerespecteerde) websites ervan dat ze naar je site moeten linken.
  3. Zorg dat je website voldoet aan de Web Content Accessibility Guidelines van de W3C.
  4. Meld de site aan bij Open Directory Project (www.dmoz.org).
  5. Maak gebruik van HTML-titel-tags en metatags.
  6. De Google-algoritme let op de HTML-code van de site. Vooral de lettergrootte en het gebruik van dikke letters verhogen de PageRank.
  7. Afbeeldingen worden niet gelezen door de bots.
  8. Vermijd speciale webverfraaiingen, zoals Flash, MP3, AVI, om informatie te verspreiden.
  9. Maak zo min mogelijk gebruik van frames of pop-up/under vensters.
  10. Probeer de navigatie van de site door middel van hypertext-links te regelen en niet via gif-afbeeldingen.
  11. Wees zo beschrijvend mogelijk in de hyperlinks.
  12. Noem ook de concurrenten op de site.
  13. Zorg bij het eerste bezoek van de Googlebots voor een goede samenvatting van de pagina.
  14. Plaats hyperlinks naar de hoofdpagina ook op de subpagina's.
  15. Zorg dat je pagina zoveel mogelijk belangrijke sleutelwoorden bevat.
  16. Zorg dat bij elkaar gebruikte sleutelwoorden op de pagina ook bij elkaar staan.
  17. Benader webmasters van sites waarvan je vermoedt dat ze wel willen linken naar je pagina.
  18. Registreer de site bij een Link Exchange Service (uitwisselprogramma).
  19. Zorg dat de site toegankelijk is voor spiders.
  20. Gebruik de spellingcontrole om te voorkomen dat een belangrijk sleutelwoord verkeerd gespeld is.

Paid inclusion

Betalen om de website met voorrang behandeld te worden of opgenomen te worden in een zoekmachine directory zoals Yahoo. Paid inclusion valt onder SEM (Search Engine Marketing).

Partnerprogramma

  • Affiliate-programma
Een service die bezoekers via links bij e-commercesites brengt, met als gevolg meer unieke bezoekers, leads en verkopen voor deze sites. De site met de link kan bij elke verkoop een klein bedrag verdienen. Veel boekenverkopers op het internet hebben een partnerprogramma, bijvoorbeeld Proxis, BOL.COM en Boeknet.

Permission marketing

Marketing die gericht is op het vinden en krijgen van toestemmingen van individuen om in de toekomst reclameuitingen van een bedrijf of organisatie te kunnen sturen naar de betreffende individuen. Per mail kan dit door gebruik te maken van een opt-in mail, per post door een antwoordkaart.

Personalisatie

Mogelijkheid van een printer om een naam en adres op een brief en/of omslag te printen.

Portfolio

  • Showcase
Een verzameling van objecten, opdrachten en presentaties van een bedrijf of een persoon. Een portfolio wordt vaak door bedrijven en webdesigners gebruikt om hun kunnen aan te tonen. Potentiële klanten krijgen middels de portfolio een eerste indruk van het werk. Wanneer de klanten onder de indruk zijn, is de kans groot dat ze een gesprek aangaan met het bedrijf of webdesigner. Ook kan de porfolio een onderdeel zijn van een studie (zoals HBO Informatica). In een porfotlio verzamelt de leerling bewijslast van zijn of haar kunnen. Aan de hand van de portfolio kan de leraar zien of de leerling de stof begrijpt.

PowerSeller

Verkopers op eBay die door eBay zelf worden uitgenodigd om PowerSeller te worden. Deze verkopers moeten voldoende lang lid zijn, netjes op tijd aan eBay betalen en minimaal 98% goede commentaren krijgen.
Een PowerSeller van eBay met een feedbackscore van 470 punten.
Een PowerSeller van eBay met een feedbackscore van 470 punten.

PPC

  • Pay Per Click
  • CPC
  • Cost Per Click
Advertentiemodel waarbij de adverteerder betaalt voor iedere keer dat een gebruiker klikt op de banner of tekstlink. Het bedrag is afhankelijk van het bedrag dat de adverteerder bij het afsluiten van het contract heeft bepaald. Google Adwords werkt bijvoorbeeld met deze principe.

PR

  • PageRank
Graadmeter van Google voor het beoordelen van websites. Hoe hoger de PR-waarde, hoe belangrijker de site, hoe beter de site binnen de zoekmachine van Google is te vinden. Wanneer een website nog geen PR-waarde heeft, betekent dit dat Google deze pagina nog niet heeft beoordeeld. De laagste PR-waarde is PR1, de hoogste PR10. Middels de Google Toolbar, welke binnen bijna elke browser gebruikt kan worden, kun je zien welke PR-waarde een website heeft. Ook zijn er op het internet genoeg websites die tools aanbieden om de PR-waarde te controleren. Binnen de internetmarketing wordt de PR-waarde als een belangrijke graadmeter gezien, aangezien deze bepaalt hoe goed een website te vinden is. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een speciale tak binnen de internetmarketing, welke speciaal gericht is om een zo hoog mogelijke PR-waarde te krijgen. Natuurlijk worden binnen SEO ook andere zoekmachines meegenomen, maar de stelling is wel: wanneer de website binnen Google makkelijk te vinden is, telt dit ook voor de overige zoekmachines.
SeoQuake, een speciale toevoeging voor FireFox, biedt een overzicht van de zoekmachines-waardes van websites.
SeoQuake, een speciale toevoeging voor FireFox, biedt een overzicht van de zoekmachines-waardes van websites.

Print-on-demand

  • POD
Op aanvraag printen van bepaalde drukwerken. De printer wordt dan als dienst aangeboden aan bedrijven. Wanneer een klant bepaalde, specifieke documenten wilt laten printen, verzorgt het bedrijf dit voor de klant. Vaak gaat dit om grote aantallen, waarbij de aanvrager de capaciteit niet in huis heeft om het zelf uit te kunnen voeren. Voorbeelden zijn het afdrukken van facturen, loonstrookjes en reclameuitingen.

Pull

Het responspercentage op een online aanbieding. Hoe hoger de pull, des te beter de campagne.

Pulling-in

Agressieve promotie van pay-sites via banners en links die overal opduiken. Maximalisering van zichtbaarheid door keywords in search engines (zoekmachines).