Wat betekent SDM-fasen? Definities en afkortingen geleverd door Computerwoorden.nl.
computerwoorden.nl
Nederlands Computerwoordenboek - Een begrip in de ICT
Printlijst:
Home | Sitemap | Zoektips |

Resultaten woordenlijst:

Er zijn 1 zoekresultaten gevonden.

Woordenlijst:

SDM-fasen

  • Informatieplanning.
    Het opzetten van een informatieplan.
  • Definitiestudie.
    De beslissing om zelf te gaan ontwikkelen of om een standaardpakket aan te schaffen wordt in deze fase gedaan.
  • Basisontwerp.
    De bedoeling van deze fase is het systeem op te delen in stukken die min of meer los van elkaar verder kunnen worden ontwikkeld.
  • Detailontwerp.
    Tijdens deze fase worden de ontwerpen van het basisontwerp verder uitgediept. Rapporten detailontwerp:
    • Functionele ontwerp.
      Een beschrijving van de functies van het systeem. Deze beschrijving is samen met de gebruiker gemaakt en dus leesbaar voor de gebruiker. Ook wel logisch ontwerp genoemd.
    • Technisch ontwerp.
      Hetzelfde als het functioneel ontwerp, maar dan vertaald naar de techniek van de automatiseerder.
  • Realisatie.
    Tijdens de fase realisatie wordt het technisch ontwerp van de vorige fase omgezet in programma's. Onderdelen:
    • Programmatest.
      Elke keer als de programmeur een programma klaar heeft zal hij dit testen. Als er meerdere programma's klaar zijn die een koppeling met elkaar hebben, zal de programmeur ook die koppeling testen.
    • Systeemtest.
      Als de programmeur alle onderdelen klaar heeft zal hij het geheel testen.
    • Acceptatietest.
      De gebruiker test het systeem en geeft aan of hij het eens is met hoe het systeem er uit ziet.
  • Documentatie:
    • Technische documentatie.
      Alle ontwerpen en rapporten en alles wat op papier is verschenen, wat te maken heeft met de ontwikkeling van het systeem.
    • Gebruikersdocumentatie.
      Voor de gebruikers is een handboek gemaakt. Hierin staat precies beschreven hoe het systeem werkt. Dus hoe de gebruiker bijvoorbeeld een relatie moet invoeren of wijzigen of hoe hij met de hand de factuur moet maken.
  • Invoering.
    Alle programma's in de computer zetten en aanpassen aan de omgeving.
  • Conversie.
    Overzetten van gegevens van het oude programma naar het nieuwe programma.
  • Gebruik en beheer.
    Tijdens het gebruik ontdekken de gebruikers dat sommige functies niet goed werken, of dat de functies niet meer aansluiten bij de nieuwe eisen.